توضیحات
این کتاب فهرستی از امور و موضوعات مرتبط با اولین سال تدریس یک معلم به منظور فراهم کردن شرح مختصری از برخی از مهمترین موضوعاتی که امروزه معلمان مبتدی و تازهکار با آنها روبرو میشوند را ارائه داده است. این اثر امکان دستیابی سریع به پاسخهای کوتاه و کاربردی برای سئوالات بسیاری که ممکن است در آغاز حرفه مطرح شوند فراهم نموده و استفاده از زمان را به طور هوشمندانه هنگام برنامهریزی کلاسی و آغاز کارهای روزمره کلاسی را امکانپذیر میکند.
سر فصل های این کتاب به شرح زیر است:
| بخش اول – به معلّمی حرفهای تبدیل شوید |
| فصل اول – رشد حرفهای و شغلی از خود شما آغاز میشود |
| ۱-۱: توسط اصول حرفهای هدایت شوید |
| ۲-۱: از شما به عنوان یک معلم چه انتظاری میرود |
| ۳-۱: چگونه مسئولیت حرفه خویش را به عهده بگیریم |
| ۴-۱: اهداف حرفهای از طریق مراحل ساده ذیل تنظیم کنید |
| ۵-۱: رفتار حرفهای را در خود پرورش دهید. |
| ۶-۱: مهارتهای ارزشمند مرتبط با محل کار خویش را بخوبی فرا گیرید |
| ۷-۱: زمان خود را به طور هوشمندانه مدیریت کنید |
| ۸-۱: چگونه از بهترین فعالیّتهای کلاسی استفاده نماییم |
| ۹-۱: راهبردهایی که زمینه را برای ارزشیابی فراهم میکنند |
| ۱۰-۱: فراگیری نحوه برخورد با فراز نشیبهای حرفه معلّمی |
| ۱۱-۱: چگونه میتوان اعتماد به نفس خویش را پروش داد |
| ۱۲-۱: تفّکر کردن راهنمایی جهت تبدیل شدن به معلّمی موفّق و کار آزموده |
| فصل دوم – فراگیری نحوه برخورد و کار کردن با دیگر معلّمان |
| ۱-۲: مدارس نیازمند به کارگروهی هستند |
| ۲-۲: رهنمونها و دستور العملهای مرتبط با ارتقای روابط حرفه ای |
| ۳-۲: چگونه خود را با شرایط موجود در مدرسه وفق دهیم |
| ۴-۲: موفقّیت در کسب مهارتهای ارتباط شغلی |
| ۵-۲: تکریم حرفهای |
| ۶-۲: راه حلهایی برای برخورد مناسب و کار کردن در کنار مدیران |
| ۷-۲: دستورالعملهایی برای پرورش روابط سازنده با معلّمان و مربّیان |
| ۸-۲: همکاری کردن با معلّمان جایگزین |
| ۹-۲: چگونه با درخواستهای همکاران خویش برخورد کنیم |
| ۱۰-۲: نحوه برخورد و روبرو شدن با همکاران سختگیر |
| ۱۱-۲: به معلّمان دیگر در انجمنهای یادگیری آن لاین ملحق شوید. |
| فصل سوم – ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه |
| ۱-۳: مزایای حاصل از روابط حسنه با والدین یاسرپرست دانشآموزان |
| ۲-۳: سؤالاتی که باید از والدین داانش آموزان پرسید |
| ۳-۳: والدین دانشآموزان از معلّمان چه انتظارتی دارند |
| ۴-۳: توصیههایی دربارۀ ایجاد روابط سازنده بین خانه و مدرسه |
| ۵-۳: چگونه میتوان روابط سودمندی با والدین و سرپرستان دانشآموز برقرار کرد |
| ۶-۳: راهبردهایی برای مدیریت موفقّیتآمیز انجمنهای اولیاء و مربیان |
| ۷-۳: چگونه میتوان به اختلافات بین مربیّان با والدین و سرپرستان رسیدگی نمود |
| ۸-۳: ایجاد روابط متقابل محترمانه با خانوادههای غیر هستی |
| ۹-۳: نحوه مدیریت اطلاعات مربوط به دانشآموزان |
| بخش دوم – ایجاد فرهنگی رضایت بخش و سودمند در کلاس درسی |
| فصل چهارم – کلاس درس را به محیط یادگیری سازنده و اثر بخش تبدیل کنید |
| ۱-۴: ضرورت ایجاد محیط یادگیری سازنده و اثر بخش |
| ۲-۴: گام اول: ارزیابی فضای آموزش |
| ۳-۴: فراهم کردن کلاسی ایمن برای دانشآموزان |
| ۴-۴: کلاس درسی خویش را جهت یادگیری و آموزش سازماندهی کنید |
| ۵-۴: آرایش نحوه نشستن دانشآموزان به طور مناسب |
| ۶-۴: نحوۀ سازماندهی فضای کاری خویش |
| ۷-۴: فضای کلاس درسی خویش را با استفاده درست و هوشمندانه از کاغذ سرسبزتر کنید |
| ۸-۴: ابزار اصلی و اسناد حرفهای مورد نیاز جهت تدریس |
| ۹-۴: ایجاد فضای آموزشی دانشآموز- محور |
| ۱۰-۴: ابزار ارزان قیمت مربوط به تابلوی اعلانات |
| ۱۱-۴: تنها به آرایش و تزیین کلاس درسی اکتفا نکیند، بلکه به آموزش و تربیت بپردازید |
| ۱۲-۴: آثار دانشآموزان را در معرض نمایش بگزارید |
| فصل پنجم – ایجاد روابط سودمند و حسنه با دانشآموزان |
| ۱-۵: ویژگیهای رابطهای سودمند و مناسب بین دانشآموز و معلم |
| ۲-۵: دانشآموزان از شما چه انتظاری دارند |
| ۳-۵: بزرگترین پاداش برای دانشآموزان: انتظارات زیاد معلم از دانشآموز |
| ۴-۵: توصیههایی که شما را در جمع آوری اطلاعات دربارۀ دانشآموزان، کمک میکند |
| ۵-۵: به دانشآموزان خویش احترام بگذارید |
| ۶-۵: راهبردهایی برای کمک به دانشآموزانی که تمایلی به یادگیری از خود نشان نمیدهند |
| ۷-۵: راهبردهایی برای کمک به دانشآموزانی که دارای نیازمندیهای خاصی هستند |
| ۸-۵: راهبردهایی برای کمک به دانشآموزانی که از اختلالات توجه و دقت رنج میبرند |
| ۹-۵: به دانشآموزانتان ویژگیهای یک شهروند خوب را آموزش دهید |
| ۱۰-۵: راهبردهایی که احساس ارزشمند بودن در دانشآموزان را تقویت میکند. |
| فصل ششم – ایجاد فرصتهایی برای موفقّیت دانشآموزان |
| ۱-۶: اصول مرتبط با ایجاد انگیزه در دانشآموزان |
| ۲-۶: معلّمان با کفایت به گونهای رفتار میکنند که زمینۀ موفقّیت دانشآموز را فراهم میکنند |
| ۳-۶: سؤالاتی که میتوان در جهت ایجاد فرصتهای موفقّیتآمیز مطرح نمود |
| ۴-۶: سؤالاتی که میتوان به منظور لذّت بردن از یادگیری مطرح نمود |
| ۵-۶: سؤالاتی که میتوان به منظور احساس تعلّق دانشآموز به کلاس، مطرح نمود |
| ۶-۶: راهبردها و روشهای آسان و فوری ایجاد انگیزه |
| ۷-۶: توصیههایی دربارۀ استفاده از پاداش و تحسین به طور مؤثر و کارآمد |
| ۸-۶: استفاه از پاداشهای جالب و ملموس |
| ۹-۶: چگونه باید دانشآموزان را تشویق کرد؟ |
| ۱۰-۶: توصیههایی در زمینۀ استفاده از انگیزه درونی در آموزش |
| فصل هفتم – اقداماتی احتیاطی را جهت پیشگیری از سوء رفتار دانشآموزان |
| ۱-۷: همواره آماده باشید: از دلیل بدرفتاری دانشآموزان مطلع شوید |
| ۲-۷: با استفاده از راهبردهای مطرح شده، از بروز بدرفتاری جلوگیری کنید |
| ۳-۷: از این اشتباهات انضباطی خودداری کنید |
| ۴-۷: مدیریت شخص دانشآموز را مورد حمایت قرار دهید |
| ۵-۷: اجازه دهید، عملکردهای کلاس به همراه روند کلاس پیش روند |
| ۶-۷: نظام نامۀ اخلاقی مدرسهای که در آن مشغول به کار هستید را اجرا کنید |
| ۷-۷: قوانین کلاس برای دانشآموزان وضع کنید و آن را آموزش دهید |
| ۸-۷: راهبردهایی که به شما در اجرای قوانین کلاسی کمک میکند |
| ۹-۷: راهبرهایی که به شما در کنترل رفتار دانشآموزان کمک میکند |
| ۱۰-۷: چگونه توجّه دانشآموزان را به سوی تمرکز بر فعالیّت کلاسی خویش جلب کنیم |
| ۱۱-۷: راهبردهایی برای جلوگیر از تقلّب کردن در بین دانشآموزان |
| ۱۲-۷: راهبرهایی برای ایجاد طرحی مناسب در محل نشستن دانشآموزان در کلاس |
| ۱۳-۷: به دانشآموزان خویش در ایجاد تغییر وتحول و جلوگیری از یکنواختی محیط آموزش به صورت موفقّیتآمیز کمک کنید |
| ۱۴-۷: چگونه میتوان با دانشآموزان، فعالیّتهای سرگرم کننده وتفریح مآبانه انجام داد؟ |
| فصل هشتم- به حداقل رساندن اختلال و بینظمی حاصل از سوء رفتار دانشآموزان |
| ۱-۸: اصول انضباطی درکلاس تعیین کنید |
| ۲-۸: سوء رفتارهایی که خود شما باید با آنها برخورد کنید و آنها را تحت کنترل خویش بگیرید. |
| ۳-۸: از تنبیه خودداری کنید؛ در عوض به حل مشکل ومسئله در کلاس بپردازید |
| ۴-۸: راهبردهای کلی در جهت کاهش اختلال و بینظمی در کلاس |
| ۵-۸: از بروز خشونت و اعمال خشونت آمیز درخود، آگاه باشید |
| ۶-۸: چگونه بایددر برابر مشاجره و نزاع دانشآموزان واکنش نشان داد؟ |
| ۷-۸: چگونه دانشآموزان را به یک مدیر یا معاون در مدرسه ارجاع دهید؟ |
| ۸-۸: واکنشهای رفتاری خویش را در برابر سوء رفتار دانشآموزان کنترل کنید |
| ۹-۸: سؤالاتی که شما باید در برابر سوء رفتار دانشآموزان از خود بپرسید |
| بخش سوم – سعی کنید معلّمی فعّال و پر تحرک باشید |
| فصل نهم – به برنامهریزی دستورالعملی مؤثر و کارآمد بپردازید |
| ۱-۹: هدف شما: انجمن یادگیری پویا |
| ۲-۹: مراحل مرتبط با طرحریزی و برنامهریزی آموزش |
| ۳-۹: چگونه میتوان برنامههای درسی تنظیم نمود؟ |
| ۴-۹: چگونه میتوان دانش پیشین دانشآموزان را ارزیابی کرد؟ |
| ۵-۹: چگونه میتوان برنامههای روزانه تنظیم کرد؟ |
| ۶-۹: تعدیل آموزش به منظور برآوردن نیازهای همۀ یادگیرندگان |
| ۷-۹: با استفاده از پرسشهای اساسی قوه درک عمیق دانشآموزان را تقویت کنید |
| ۸-۹: از فعالیّتهایی در کلاس استفاده کنید که مطابق میل و علایق دانشآموزان باشد. |
| ۹-۹: از منابعی استفاده کنید که فراتر از مطالب آموزشی کتاب درسی باشد |
| ۱۰-۹: نحوه طرحریزی برنامههای زمان بندی غیر سنتی |
| ۱۱-۹: نحوه تنظیم برنامههای پشتیبانی و تقویتی |
| ۱۲-۹: چگونه میتوان دروس آموزشی را با یادگیرندگانی که از مهارت و هوش کمتری برخوردار هستند تطابق داد |
| فصل دهم – ارائه آموزش مؤثر و کارآمد به دانشآموزان |
| ۱-۱۰: شور و اشتیاق شما در نحوۀ آموزش، موجب موفقّیت دانشآموزان میشود |
| ۲-۱۰: راهبردهایی که به شما در ارائه آموزش مرتبط، کمک میکند |
| ۳-۱۰: چگونه میتوان در دانشآموزان دانش و اطلاعات پیشینه ایجاد نمود؟ |
| ۴-۱۰: استفاده از مهارتهای پیشرفته تفّکر کردن و اندیشیدن |
| ۵-۱۰: روشهای آموزش خود را با روشهای یادگیری مورد تأیید دانشآموزان، وفق دهید |
| ۶-۱۰: دستورالعملهایی دربارۀ ارائه نحوۀ استفاده از فن آوری در آموزش |
| ۷-۱۰: توصیههایی دربارۀ ارائه کنفرانسهای الکترونیکی |
| ۸-۱۰: توصیههایی دربارۀ ارائه کنفرانسی جالب توجه و مؤثر |
| ۹-۱۰: چگونه میتوان جزوات آموزشی خود را جالبتر و جذابتر گردآوری کرد؟ |
| ۱۰-۱۰: چگونه میتوان زمینۀ گردش علمی را برای دانشآموزان فراهم نمود؟ |
| ۱۱-۱۰: گردشهای عملی مجازی |
| ۱۲-۱۰: توصیههایی که به کمک آنها میتوان تکالیف را به موفقّیتی برای دانشآموزان تبدیل کرد |
| ۱۳-۱۰: توصیههایی دربارۀ استفاده از فعالیّتهای گروهی و مشترک در کلاس |
| ۱۴-۱۰: چگونه میتوان به گروههای کلاسی در کنترل صدای خویش کمک کرد |
| ۱۵-۱۰: راهبردهایی برای استفاده از بازیهای گوناگون در جهت افزایش یادگیری دانشآموزان |
| ۱۶-۱۰: از روشی مناسب برای سؤال کردن از دانشآموزان استفاده کنید |
| ۱۷-۱۰: راهبردهایی برای ایجاد تمرکز و جلب توجّه دانشآموزان در لحظات آغازین کلاس |
| ۱۸-۱۰: استفاده از ساعات پایانی کلاس به منظور تقویت یادگیری دانشآموزان |
| ۱۹-۱۰: راهبردهایی برای افزایش یادسپاری دانشآموزان از طریق دوره کردن مطالب |
| ۲۰-۱۰: موفقّیتهای تحصیلی دانشآموزان را از طریق آموزش مهارتهای مطالعه کردن و نحوۀ درس خواندن، افزایش دهید |
| ۲۱-۱۰: دستورالعملها و توصیههای سودمندی را در زمینۀ نحوۀ مطالعه کردن، ارائه دهید |
| فصل یازدهم – پیشرفت دانشآموزان خود را ارزیابی کنید |
| ۱-۱۱: اقسام سنجش و اهداف مرتبط با انواع سنجش |
| ۲-۱۱: روشهای سنجش جایگزین |
| ۳-۱۱: نحوۀ مدیریت پوشه کاری |
| ۴-۱۱: نحوۀ برگذاری آزمونهای سودمند و کارآمد |
| ۵-۱۱: نمونههایی از سؤالات و پرسشهای سنتی |
| ۶-۱۱: سؤالات چهار گزینهای چند بعدی |
| ۷-۱۱: اگر اکثر دانشآموزان، از آزمون نمره قبولی کسب نکردند، چه عکسالعملی باید نشان داد؟ |
| ۸-۱۱: سنجش غیر رسمی ثابت |
| ۹-۱۱: نحوۀ ارائه باز خوردهای سازنده |
| ۱۰-۱۱: راهبردهایی برای موفقّیت دانشآموزان در آزمونهای استاندارد |
| ۱۱-۱۱: نگرشهایی که به شما کمک میکند تا آزمون را از پیش فراروی خود داشته باشید |
| ۱۲-۱۱: پا به پای امرور دفتری مربوط به نمره گذاری، به فعالیّت بپردازید |
| بخش چهارم – نگاهی به آینده |
| فصل دوازدهم – مسائلی که همۀ معلّمان در قرن بیست و یکم با آن روبرو هستند |
| ۱-۱۲: آموزش دانشآموزانی که زبان مادری آنها، زبانی غیر از زبان انگلیسی است |
| ۲-۱۲: نگرانی فزاینده مسئولین دربارۀ سواد آموزی و بیسوادی |
| ۳-۱۲: هیچ کودکی نباید مورد غفلت واقع شود |
| ۴-۱۲: یادگیری مبتنی بر تحقیق |
| ۵-۱۲: فراهم کردن کامپیوترهای قابل حمل برای همۀ دانشآموزان |
| ۶-۱۲: استفاده از اینترنت به عنوان منبعی برای آموزش و تدریس |
| ۷-۱۲: نظریه هوش چندگانه |
| ۸-۱۲: شورای ملی استانداردهای تدریس حرفه ای |
| ۹-۱۲: نظریه ساخت گرایی |
| ۱۰-۱۲: افزایش شدید گروهی از افراد تبهکار و جنایتکار |
| ۱۱-۱۲: واکنش نشان دادن در برابر امور مداخله گر: شناسایی مشکلات یادگیری دانشآموزان و کمک به حل مشکلات مذکور |
